Bewijsdocumenten bij fiscale gunstregeling geldinbreng aan verlieslatende vennootschap

Natuurlijke personen kunnen sinds 01.01.2021 tot en met 31.08.2021 fiscaal voordelig geld inbrengen in vennootschappen die een omzetverlies van minstens 30% hebben.

Bewijsdocumenten bij fiscale gunstregeling geldinbreng aan verlieslatende vennootschap

Natuurlijke personen kunnen sinds 01.01.2021 tot en met 31.08.2021 fiscaal voordelig geld inbrengen in vennootschappen die een omzetverlies van minstens 30% hebben. Deze regeling staat ook gekend als de zgn. Corona Tax shelter II. De fiscus heeft nodige richtlijnen bekend gemaakt omtrent de te verstrekken bewijsdocumenten. Deze verplichting geldt vanaf het aanslagjaar 2022.

De betrokken vennootschap moet in voorkomend geval drie types van documenten opstellen. Voor het jaar van verwerving van de aandelen of deelbewijzen moet het document vooreerst o.m. het geïnvesteerde bedrag dat recht geeft op de belastingvermindering, het omzetcijfer van de vennootschap voor de betreffende periode, en een verklaring van de betrokken vennootschap dat de natuurlijke persoon-investeerder voldoet aan de voorwaarden inzake de belastingvermindering bevatten. Daarnaast moet het document voor elk van de vijf volgende jaren bevestigen dat de belastingplichtige nog steeds in het bezit is van de betrokken aandelen of deelbewijzen, en dat aan bepaalde voorwaarden is voldaan (artikel 12, § 2, derde lid Coronawet 02.04.2021). In geval van overdracht van de aandelen of deelbewijzen of in geval van niet-naleving van de voorwaarden, moet het document het aantal nog niet verstreken maanden vermelden dat in aanmerking moet worden genomen voor de berekening van de terugneming.